Okiełznać trzeci wymiar. Część 1. - Strona 6

Spis treści
Okiełznać trzeci wymiar. Część 1.
Materiał wejściowy
Side-by-side
Tworzenie anaglifu
Dostrajanie i rendering
Bororo3D
Wszystkie strony

Bororo3D

Skoro już mniej więcej wiemy, jak to wszystko działa, spróbujemy ułatwić sobie troszkę pracę. W tym celu zainstalujemy bardzo przydatny plugin do Sony Vegas wspomagający edycję 3D, czyli Bororo3D. Dodatek ten jest dostępny bezpłatnie na stronie autora pod adresem http://www.pantarheon.org/Bororo3D/

Zakładam, że zainstalowaliście już tę wtyczkę. Praca będzie przebiegać podobnie jak poprzednio, jednakże Bororo3D odciąży nas od paru, nie ukrywajmy – uciążliwych czynności. Do dzieła!

1) Bororo3D bazuje na kompozycji ścieżek i wymaga dwóch osobnych filmów (dla lewego prawego oka), położonych jeden pod drugim. Tak jak w poprzednim przykładzie tworzymy  dwie ścieżki wideo i tradycyjnie nazywamy je „prawe oko” i „lewe oko”.
Jeśli dostaliśmy materiał side-by-side musimy spreparować tak samo, jak w przykładzie na początku tego artykułu. Ścieżka dla lewego oka znajduję się wyżej.

2) Na ścieżki wrzucamy nasze pliki wideo i synchronizujemy. Następnie na górnej ścieżce („Lewe oko”) z dostępnych trybów kompozycji wybieram Custom. Wśród dostępnych tam elementów znajdziemy Bororo 3D Composite. Wybieramy go oczywiście i w tym momencie zobaczymy takie okienko:

 

bororo3dcomposite

 

Wybieramy taki odpowiadający nam tryb i od tej chwili obraz w oknie Preview wyświetlany jest wybraną metodą. Możemy w każdej chwili to zmienić, np. pracować cały czas z anaglifem, a do ostatecznego renderingu przełączyć na side-by-side. Epizody (eventy) oczywiście warto zgrupować.

W zasadzie tutaj można by już zakończyć pracę i wyrenderować finalne wideo, ale to nie koniec możliwości Bororo. W zakładce VideoFX znajdziemy cztery pozycje, z których najciekawszą wydaje się Bororo 3D Horizontal Adjustment. Dodając ten efekt np. do warstwy z tekstem (lub dowolnym innym elementem) możemy uzyskać efekt zmiany jego położenia w przestrzeni 3D i wykonać przykładowo tytuł „wychodzący” przed ekranem. Bardzo ciekawe efekty przejścia 3D daje Bororo 3D Iris, które znajdziemy w zakładce Transitions. Zachęcam do zapoznania się z informacjami na stronie autora i oczywiście eksperymentów.

Bororo to nie jedyny dodatek do Sony Vegas ułatwiający pracę z filmem stereoskopowym a ten tekst nie omawia wszystkich niuansów i technik z tym związanych, ma być raczej inspiracją i bazą do dalszych poszukiwań. Miał pokazać, że przy pewnej dozie samozaparcie zdołamy obrobić i przedstawić naszym widzom własną wersję „Avatara” przy niewielkich nakładach i bez przejmowania się prasowymi tekstami wmawiającymi nam, że 3D w filmie to rewelacja, rewolucja i w ogóle kosmiczna technologia, ogólnie super nowość i powiew XXII wieku.

Oczywiście w tym momencie spłyciłem temat, ale nie dajmy się zwariować. Czy to oznacza, że temat jest banalny? Ależ skąd, począwszy od wykonania zdjęć po dystrybucję, na każdym czyhają na nas pułapki. Choćby w przedstawionych metodach – pamiętajmy na przykład – każdy przejście, każdy efekt, każdą zmianę kadrowania, korekcję kolorystyczną musimy robić podwójnie! I pamiętać o tym!

Wymaga to na prawdę dużej dyscypliny pracy i samozaparcia. Ale – nie martwcie się, nie jest aż tak źle!

W części drugiej dowiecie się, ile przyjemności daje i jak wygląda prawdziwie komfortowa praca z materiałem 3D, czyli zapoznamy się nowym dzieckiem Sony Creative Software, czyli Sony Vegas 10 Pro.  
I stała się przestrzeń, i cieszyli się ludzie mogąc wrócić do kreacji, miast walczyć z machiną... Cool

vegas10pro3dtest

 

Koniec części 1