Okiełznać trzeci wymiar. Część 2. - Strona 3

Spis treści
Okiełznać trzeci wymiar. Część 2.
Ustawienia wyświetlaczy
Import mediów 3D
Dodatkowe możliwości
Rendering 3D
Wszystkie strony

 

Import mediów 3D

Jak zapewne już zauważyliście, w poprzedniej części pracowaliśmy inaczej. Najpierw zaimportowaliśmy pliki wideo a potem, niejako na ich potrzeby ustawialiśmy sposób podglądu itd. W Vegas 10 Pro pracujemy już „jak Pan Bóg przykazał", czyli najpierw tworzymy sobie środowisko pracy, jak przy każdym innym projekcie a potem dodajemy media. W tym momencie poznajemy kolejną zaletę obróbki wideo 3D w Vegas – jest on w zasadzie „wszystkożerny” i przyjmuje (pozwala mieszać!) różne formaty. Jak to działa? Bardzo prosto, musimy tylko poinformować Vegasa o metodzie zapisu 3D użytym w pliku.

Zrobimy małą symulację. Powiedzmy, że mamy w oknie Project Media:

a) jeden klip w formacie side-by-side half z kamery Panasonic HDC-SDT750K,

b) przypadkowo znaleziony w Internecie klip w formacie top-bottom

c) jeden klip z aparatu FinePix REAL 3D W3 (dwa strumienie wideo w jednym pliku avi),

d) jeden plik w formacie Cineform3D (dwa strumienie wideo w jednym pliku avi)

e) dwa pliki wideo z broadcastowej kamery Panasonic AG-3DA1 (osobno prawe i lewe oko)

f)  dwa pliki wideo uzyskane z dwóch połączonych ze sobą amatorskich kamer.

To wszystko chcemy teraz wygodnie edytować i mieszać ze sobą, bez zmieniania ustawień projektu, wyświetlania, renderowania przejściowych plików itd.

Klikamy prawym klawiszem myszy na każdym z plików, wybieramy Properties i w zakładce Media ponownie odkrywamy nieobecną wcześniej pozycję o nazwie Stereoscopic 3D Mode.

vegas10pro-3d-event-properties

Zmieniając ustawienia w poszczególnych plikach poinformujemy nasz program, co ma z nimi robić.

a) Najpierw „domowy” Panasonic – wybieramy oczywiście side-by-side half, zatwierdzamy i od razu widzimy zmianę – miniatura pliku zmieniła wygląd! Nie mamy już dwóch ściśniętych obrazów, w oknie Preview i na wyświetlaczy 3D obraz także wyświetla się prawidłowo!

b) Oczywiście z listy wybieramy top-bottom! Efekt jak poprzednio.

c) oraz d) – czyli dwa strumienie wideo zapisane w jednym pliku. W tym wypadku wybieramy tryb Pair with next stream.

Zostały nam dwa przypadki, do których trudno coś dopasować z tej listy. W tym przypadku postępujemy troszkę inaczej. Trzeba „poinformować” Vegasa, że wskazane dwa pliki, to jedność.

e) oraz f) Zasadniczo metoda jest taka - w oknie Project Media zaznaczamy plik wideo dla oka lewego oraz prawego (trzymając wciśnięty klawisz Control). Następnie klikamy prawym klawiszem mysz z menu kontekstowego wybieramy Pair as Stereoscopic 3D Subclip. W tym momencie na naszej liście elementów pojawi się kolejny, będący połączeniem pierwotnych strumieni (oryginalne pozostają nietknięte). Jeśli sprawdzimy jego właściwości zobaczymy, że ma ustawiony tryb Pair with next stream.

Pozostaje problem synchronizacji. O niewdzięczności tej pracy pisałem w pierwszej części artykułu,  jednak i tu Vegas 10 Pro przychodzi z pomocą. 
Kiedy dostaniemy wideo z „domowych” kamer, pozostaję nam niestety tylko opisana wcześniej metoda synchronizacji „na błysk” czy „na stuknięcie”.
Wstawiamy wtedy oba pliki na osobne ścieżki wideo, ustawiamy, przycinamy i dopiero wtedy zaznaczamy oba epizody (eventy) i parujemy je w jeden subclip.

Kiedy jednak dostaniemy materiał z kamer profesjonalnych, oba pliki powinny mieć zsynchronizowany Timecode, a wtedy nie musimy robić dosłownie nic. Wystarczy, że zaznaczymy oba pliki zastosujemy Pair as Stereoscopic 3D Subclip. Pliki zsynchronizują się automatycznie.

Cóż, w tym momencie mamy już praktycznie wszystko przygotowane do pracy, możemy z takim materiałem pracować jak z normalnymi plikami 2D. Ciąć, łączyć, stosować efekty itd.