Sony Vegas - Pozostawienie wybranego koloru - czyli efekt a'la Sin City
Artykuł pochodzi ze strony Daniela Łysiaka http://vm-rexor.pl, do odwiedzenia której oczywiście zapraszam. Publikacja za zgodą Autora.
Wstępne założenie jest takie - na czarnobiałym obrazie ma być tylko jeden element o określonym kolorze. Oczywiście zakładam, że mamy dobrze skręcony materiał video czyli nasz element pewnego koloru wystarczająco odróżnia się przynajmniej dla najbliższego otoczenia. Dla naszego przykładu otworzyłem jeden z moich klipów i postanowiłem, że pozostawię kolor tylko na jednej z zapalanych diod na instrumencie klawiszowym. Oczywiście mógłbym to zrobić tylko maską wektorową, ale że jestem człowiek leniwy to załóżmy, że nie mam czasu na grzebanie się z setką klatek materiału filmowego. Niestety w Vegasie nie ma pluginu, który by to był w stanie zrobić wprost, ale wystarczy chwila pomyślunku i jest punkt zaczepienia. Chyba wiesz, że plugin "Chroma Keyer" usuwa jeden kolor z materiału ? No to mamy punkt zaczepienia - teraz tylko pomyśleć jak zrobić, żeby plugin "pozostawiał" wybrany kolor ? Można zmusić plugin do generowania tylko maski i tą maskę odwrócić i dopiero z odwróconej wycinać pixele w kadrze ? To zadziała, ale zapomnij o tym bo to będzie za bardzo pracochłonne dla komputera- jest łatwiejszy i przyjemniejszy sposób do osiągnięcia tego efektu. Na początku wkładamy nasz nieszczęsny fragment wideoklipu na pole edycyjne programu:
Po załadowaniu klipu i wycięciu pożądanej do edycji części, ścieżkę video trzeba będzie zduplikować tak, aby były trzy identyczne. W tym celu użyjemy polecenia w rozwijalnym menu z obszaru kontrolnego ścieżki video (po kliknięciu prawego klawisza myszy) o nazwie "Duplicate track". Gdy już mamy wspomniane trzy ścieżki, to tymczasowo wyłączamy (przycisk "Mute" - ten z niebieskim przekreślonym kołem) w panelach kontrolnych pierwszą i ostatnią.
Teraz zajmijmy się środkową ścieżką. W materiale video w niej umieszczonym klikamy na przycisk "Event FX" (ten kwadracik z dwiema końcówkami niczym przerośnięty rezystor ) a następnie z listy wybieramy plugin "Chrome Keyer" i zatwierdzamy nasz wybór.
Następnym krokiem będzie dobranie odpowiedniego koloru, który chcemy, aby w wynikowym materiale pozostał. Najlepiej tutaj skorzystać z poręcznej pipetki (nie zapominać należy o tym, że kolor najlepiej pobierać z surowego materiału lub najpierw ustawić kolor kluczowany na czarny). Po pobraniu koloru, suwakami w parametrach pluginu należy uzyskać taki efekt, żeby tylko zaznaczony element został wykluczowany a reszta była w miarę nietknięta - zwłaszcza w otoczeniu wykluczowanego elementu. Jeśli to już zostało zrobione, można wygładzić krawędzie parametrem rozmycia maski.
Już prawie półmetek;). Teraz w oknie z pluginem kluczowania klikamy na przycisk "Plugin chain" - też z obrazkiem przerośniętego rezystorka z dwiema końcówkami ;), wyszukujemy plugin "Black and white" i zatwierdzamy ten plugin. Przesuwamy suwak na przeciwną skrajną pozycję (opacity na 100%) i zamykamy okno z pluginami. Nasz obraz powinien się stać czarnobiały. Teraz włączamy spowrotem w panelu kontrolnym ostatnią ścieżkę video i mamy nasz półmetek
Jeśli nic nie popsułeś po drodze, powinieneś mieć już prawie zamierzony efekt - wszystkie elementy czarnobiałe poza tymi, których kolory zostały wykluczowane w ścieżce wyżej :). Teraz pozostało nam zrobić tak, żeby tylko jeden z przycisków miał kolor a reszta pozostała czarnobiała. Bierzemy się za pierwszą ścieżkę. Uaktywniamy ją, podobnie jak z środkową wciskamy "Event FX" z tym, że teraz wybieramy tylko plugin "Black and White" i ustawiamy w nim opacity na 100%. Obraz wynikowy zrobi się cały czarnobiały.
Teraz na materiale z ścieżki pierwszej wybieramy właściwość "Event Pan/Crop" - ten przycisk nad "rezystorkiem" ;). Jak pojawi się stosowne okienko, w którym na dolnym lewym rogu trzeba uaktywnić właściwość "Mask" tuż pod parametrem "Position". Jak już to zostało zrobione wciskasz klawisz CTRL i klikając w pobliżu przycisku, który ma pozostać kolorowy, tworzymy zamkniętą maskę. Maska się zamknęła, ale otrzymaliśmy efekt odwrotny, a więc należy w właściwości trybu maski ("Mode") zmienić jej parametr z "Positive" na "Negative".
No to już prawie gotowe. Pozostaje tylko w timeline sprawdzić, czy maska w całym materiale filmowym jest we właściwym miejscu i tam gdzie nie jest, skorygować jej położenie. Ale to już inna opowieść