Okiełznać trzeci wymiar. Część 2. - Strona 2
Spis treści |
---|
Okiełznać trzeci wymiar. Część 2. |
Ustawienia wyświetlaczy |
Import mediów 3D |
Dodatkowe możliwości |
Rendering 3D |
Wszystkie strony |
Ustawienia wyświetlaczy
We wcześniejszych wersjach musieliśmy się trochę nakombinować, używać dodatkowych ścieżek, filtrów Channel blend i trybu kompozycji, by móc kontrolować efekt 3D w oknie Preview. W Vegas 10 Pro niezależnie od tego, jaki tryb 3D wybraliśmy dla projektu, możemy ustawić dla okna Preview taki tryb, jak nam aktualnie odpowiada.
Z menu kontekstowego okna Preview wybieramy opcję Video Preview Preferences. Pracujesz w okularach anaglifowych? Proszę bardzo! Masz nowoczesny monitor 3D i okulary migawkowe? Także bez problemu. A może szkoda Ci oczu i na etapie montażu wolisz obraz 2D, by na sam koniec zająć się przestrzenią? W każdej chwili możesz przełączyć się między systemami! W nowo otwartym oknie znajdziesz, podobnie jak w oknie projektu nieobecną wcześniej listę ustawień trybów wyświetlania 3D, z których wybierzesz sobie odpowiednie do swoich potrzeb.
Zwróć uwagę na dwa dodatkowego elementy: Swap Left/Right oraz Crosstalk cancellation. Działania Swap Left/Right można się domyśleć - jeśli pomyliliśmy meteriał dla prawego i lewego oka, jednym kliknięciem uzyskamy prawidłowy wygląd.
Dużo ciekawsze jest Crosstalk cancellation. Produkcja 3D nie jest banalnym zadaniem i często zdarza się, że mimo wysiłków zdarza się, że z powodu ułomności technologii jedno oko widzi materiał przeznaczony dla drugiego (obrazy przenikają się). Powoduje to nieprzyjemny efekt „ducha” i zakłóca odbiór efektu 3D. Ta opcja pozwala do pewnego stopnia wyeliminować ten problem.Uwaga: w trybach Side by side, Top/bottom, Line alternate, lub Checkerboard opcja ta działa tylko wtedy, gdy w projekcie opcję Full-resolution rendering quality ustawimy na Good albo na Best. W przypadku anaglifów narzędzie to działa zawsze.
Główne okno edycyjne Vegasa mamy już ustawione. Wiele osób chcąc pracować na prawdę komfortowo podłącza drugi monitor, telewizor HD a nawet projektor. W tym wypadku Vegas 10 Pro daje nam do ręki kolejne pomocne narzędzie– niezależne ustawienie drugiego wyświetlacza.
Powiedzmy, że dla wygody podczas montażu wolisz używać w oknie Preview trybu 2D, chciałbyś jednak mimo wszystko kontrolować od czasu do czasu głębię obrazu. Oczywiście, możesz przełączać tryb 3D, ale zdecydowanie lepszym wyjście jest następująca kombinacja:
- używając ustawień Video Preview Preferences wybieramy pozycje Left only, dzięki czemu w oknie podglądu oglądamy obraz przeznaczony dla lewego oka,
- teraz uruchamiamy Preview Device Preferences, gdzie u dołu okna znajdziemy znane nam już ustawienia trybów 3D i wybieramy tam przykładowo side-by-side half, tryb obsługiwany przez większość popularnych telewizorów „3D”. W tym oknie także znajdziemy Swap Left/Right oraz Crosstalk cancellation.
Na liście urządzeń oprócz znanych nam z wcześniejszych pojawiła się też nowa: 3D Stereoscopic Graphics Card. Coż nam to daje?
Jeśli korzystamy z tradycyjnych urządzeń, jak np. standardowy windowsowy secondary display czy konwerter lub kamera podłączony przez Firewire, musimy nasz projekt ustawić tak, jak wynika to ze specyfikacji telewizora na którym wyświetlamy podgląd wideo, czyli na przykład 1080i, side-by-side half.
Jeśli jednak jesteśmy wyposażeni w dobrą kartę graficzną wspomagającą OpenGL, np. nVidia Quadro, całą robotę odwali za nas sterownik karty i wyświetli prawidłowy obraz 3D (ma to szczególne znaczenie w przypadku trybu Line Alternate) niezależnie od tego, co ustawimy w projekcie. Konkretne ustawienia trzeba dobrać dla swojego wyświetlacza oraz karty.